Foto Tone Iren Eggen Tømte/Maihaugen
Skolestua
Fra 1860-årene fra Øygarden i Vågå
I Skolestua på Maihaugen kan du om sommeren oppleve hvordan en gammeldags skoletime foregikk. Kanskje må du stille opp i rekke, gutter og jenter hver for seg, før du kan gå pent inn og sette deg på riktig side. Hvis du bråker eller ikke kan leksene, kan du risikere å måtte stå i skammekroken!
Den nye skoleloven fra 1860
I 1860 kom en ny skolelov som førte til etableringen av grendeskoler. Disse faste skolehusene erstattet det gamle omgangsskolesystemet, hvor læreren reiste fra gård til gård for å undervise. Øygardskolen i Skjåk, nær Øygarden, ble bygget kort tid etter denne loven trådte i kraft.
Endringer i undervisningen
Den nye skoleloven endret ikke bare skolebygningene, men også undervisningen. Skoleåret ble lengre, og fagkretsen utvidet seg. Tidligere dominerte morsmål, matematikk og kristendom, men nå ble naturfag, geografi og historie også viktige fag. Plansjer og kart ble brukt for å vekke bevisstheten om verden utenfor Norge.
Kunnskap og demokrati
Med grunnloven av 1814 ble demokratiet innført, og formannskapsloven av 1837 styrket lokaldemokratiet. Dette skapte behov for økt kunnskap blant folket, ettersom stemmeretten utvidet seg. Samtidig var samfunnet i endring, og spesialiserte arbeidsoppgaver gjorde utdanning stadig viktigere.
- Skolestua ble bygd i 1860-årene på Øygarden i Skjåk.
- Ble gjenoppført i 1931 på Maihaugen.